Als je als blogger wilt samenwerken met bedrijven kan dat op twee verschillende manieren. Of je wacht tot zij jou benaderen, of je trekt zelf de stoute schoenen aan en jij benadert hen. Dat laatste kan een hele goede zet zijn, maar is niet altijd aan te raden. Daarover wil ik graag meer vertellen in dit artikel.

Zelf benaderen een goed idee?

Ik vind het alleen maar tof als je het heft in eigen handen neemt en zelf bedrijven benadert voor samenwerkingen. Het probleem is alleen dat ik merk dat het soms iets te snel gebeurt. Ik werk voor mijn werk veel samen met webshops, en ik schrik soms van de mailtjes die zij binnen krijgen.

Hoi,

Leuke zonnebrillen verkopen jullie. Als jullie er eentje gratis naar mij opsturen, plaats ik er een foto van op mijn blog.

Groetjes!

Het bovenstaande mailtje is echt geen uitzondering. Het erge is dat dit soort mailtjes vaak van bloggers komen die pas net zijn begonnen, en een heel klein bereik hebben. Ik vind dergelijke mailtjes niet alleen slecht, maar ook hondsbrutaal. Soms vergeten we even dat achter de meeste bedrijven gewoon mensen zitten die er ook geld aan moeten verdienen, en dat heel veel eigenaren alles op alles moeten zetten om hun onderneming überhaupt te laten overleven.

Maar oké, dat betekent natuurlijk niet dat je niet mag mailen. Er zijn alleen wat dingen waar je rekening mee moet houden, en dat wil ik graag hieronder toelichten.

Waarom wil je samenwerken?

Vraag jezelf eerst eens af waarom je met bedrijven wilt samenwerken. Retorische vraag? Wellicht, want waarschijnlijk wil je producten ontvangen of geld verdienen. Hoewel ik daar helemaal niks op tegen heb, is het toch goed om hier eerst even bij stil te staan. Waarom wil je gratis producten ontvangen? Is het omdat je heel materialistisch bent en graag veel spullen hebt, of is het omdat je met de ontvangen producten je bezoekers wilt informeren? En wees eerlijk, het heeft geen zin om jezelf voor de gek te houden. Nou moet je natuurlijk helemaal zelf weten met welk idee je wilt samenwerken, maar ik denk dat het pas een goed idee is als je bedoelingen van waarde zijn voor je blog.

Wat heb jij te bieden?

Bedrijven willen niet zomaar met je samenwerken. Ze willen iets van je, namelijk dat jij ze helpt met het promoten van hun product of service. En dat doen ze het liefst alleen met partijen waarbij het ook iets oplevert. Zo kan je als foodblogger wel een make-up product promoten, maar dan is de kans klein dat jouw bezoekers het vervolgens kopen. In zo’n geval levert het promoten niet heel veel op, en is het voor bedrijven niet interessant om met je samen te werken. Het wordt pas interessant als jullie beiden dezelfde doelgroep hebben.

Verder zijn ook je bezoekersaantallen van belang. Als een bedrijf een samenwerking met je aangaat willen ze natuurlijk wel weten hoe groot jouw bereik is. Dit is alleen wel een gevoelig puntje. Sommige bedrijven staren zich namelijk blind op de bezoekersaantallen, zonder rekening te houden met je niche en je interactie. Dat is heel jammer, maar daar wil ik nog een apart artikel over schrijven. Voor nu is het belangrijk dat je weet dat je voldoende bezoekers moet hebben.

Wat is voldoende? Lastige vraag, want het verschilt echt per niche. Als je een hele specifieke niche hebt dan heb je minder bezoekers nodig om van waarde te zijn, dan wanneer je geen of een hele brede niche hebt. Als ik dan toch een antwoord moet geven dan zou ik zeggen dat 5.000 unieke bezoekers per maand een goed uitgangspunt is. Als je (ver) onder dat aantal zit dan raad ik je aan om nog even te wachten.

Hoe bedrijf benaderen?

Heb je echt iets te bieden? En heb je voldoende bezoekers? Cool! Dan wil ik je alleen nog aanraden om alleen de bedrijven te benaderen die echt iets met je blog te maken hebben, en die producten of diensten verkopen die interessant zijn voor je bezoekers of volgers. Dat is niet alleen eerlijk voor de bedrijven, maar zo vergroot je ook de kans dat ze met je in zee willen gaan. Als die drie aspecten kloppen kun je een mailtje gaan opstellen.

Hoe dat mailtje eruit komt te zien is natuurlijk aan jou, maar ik raad je aan om deze kort en krachtig te houden. Bedrijven hebben het al druk genoeg, en een mega lange mail schrikt alleen maar af. Een te korte en onvolledige mail (zoals hierboven staan) is echter ook niet de bedoeling.

Ik zou zorgen dat in ieder geval de volgende punten terugkomen in je mail:

  • Wie ben je?
  • Wat is je blog en waar gaat het over?
  • Wat is de doelgroep van je blog?
  • Hoeveel (unieke) bezoekers heb je per maand?
  • Hoeveel paginaweergaven heb je per maand?
  • Waarom wil je juist met hen samenwerken?
  • Wat verwacht je van ze?
    • Geld?
    • Product(en)?
  • Wat kun je voor ze doen?
    • Artikel op je blog? Inclusief linkje?
    • Video op YouTube?
    • Promoten op social media?

Zorg dat je samenwerkingsvoorstel al zo concreet mogelijk is. Je kunt eventueel wel aangeven dat je nog wel openstaat voor andere ideeën en suggesties. Als je in het verleden al eerder (soortgelijke) samenwerkingen met bedrijven hebt gehad kan ik je aanraden om daar voorbeelden van te geven. Stuur bijvoorbeeld linkjes mee naar artikelen en video’s die daaruit zijn gekomen, of vertel kort wat je voor dat bedrijf hebt gedaan en wat het hun heeft opgeleverd. Als je een mediakit hebt kun je die natuurlijk ook meesturen.

Succes!

Als je het mailtje verzonden hebt kan het wachten beginnen. Wees niet getreurd als je samenwerking wordt afgewezen. Negen van de tien keer ligt dat niet aan jou, maar aan het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan te weinig budget, of gewoon geen ervaring hebben met bloggers. Niet leuk, maar het hoort erbij. Laat je hierdoor niet demotiveren! De volgende keer lukt het misschien wel.

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Benader jij zelf weleens bedrijven voor samenwerkingen? Of vind je dat maar niks?

Afbeelding: BigStock

15 reacties

  1. Wat een fijne tips Anouk! Dankjewel. Als ik een merk/product echt heel leuk vind en ik wil mijn bezoekers daar over informeren dan doe ik zelf de stoute schoenen aan. Maar om eerlijk te zijn is dat misschien één of twee keer voorgekomen 😉

  2. Ik blog nu 30 maanden op dit domein en heb een paar bedrijven binnen mijn niche gemaild met mijn media uit en een paar pitchen…
    Dat is gelukt.. maar een jaar geleden had ik dat nooit gedurfd…

  3. Oh wauw, dat mailtje kan écht niet haha. Ik zou ten minste uitleggen welke blog je hebt, waar het over gaat, etc, zoals je zelf inderdaad al uitlegt 🙂

  4. Wat een fijn en volledig artikel is dit! Zo'n mail als jij citeert is wel echt heel erg. Ik trek zo nu en dan de stoute schoenen aan en heb daardoor al een aantal keren een ontzettend leuke samenwerking gehad. Maar ik benader dan ook enkel bedrijven die goed bij mijn blog passen.

  5. Duidelijk artikel! Oké, dat mailtje is echt erg… Ik heb eerlijk gezegd nog nooit m'n stoute schoenen aangetrokken; alle samenwerkingen die ik al aangegaan ben, kwamen steeds vanuit het bedrijf. Misschien moet ik dat op termijn toch maar eens beginnen doen. 🙂

  6. Hahahaha, jouw voorbeeld is echt erg. Heb inderdaad wel eens gehoord dat bloggers zoiets sturen, niet te geloven! Ik benader zelf geen bedrijven (niet nodig ook gelukkig, want krijg vrij veel verzoeken), maar wel PR-bureaus. Daarbij voelt de drempel ook een stuk lager. Die zijn het uiteraard gewend.

  7. Ik ben wel blij dat je er toch een getalletje op hebt geplakt, om te wachten met zulke dingen totdat de 5000 bezoekers zijn bereikt. ((: (Niet dat ik me er al erg in verdiep, maar gewoon fijn.)

  8. Pingback: Gratis producten voor je blog, zo pak je het aan – Team Small Business

Laat een reactie achter!