Tegenwoordig zijn steeds meer bloggers zich bewust van nofollow links en wanneer ze het moeten gebruiken. Goede zaak als je het mij vraagt! Helaas lijken veel bedrijven daarentegen gewoon lak te hebben aan de regels. Erg jammer, en wat moet je doen als een bedrijf wil samenwerken en dofollow linkjes van je eist?

Wat is een nofollow link?

Een link naar een andere website kun je een nofollow optie geven. Dat is een tag die Google vertelt dat de link niet gevolgd hoeft te worden. Hierdoor worden er geen waarden toegekend aan de positie in Google van de website waar je naar linkt. Met andere woorden: het brengt de website niet hoger in Google. Zonder deze tag is een link automatisch dofollow, en worden er wél waarden toegekend aan de positie in Google.

Er zijn verschillende situaties waarin je een nofollow tag moet toevoegen, maar als blogger heb je er voornamelijk mee te maken in het geval van samenwerkingen met bedrijven. Google wil hiermee voorkomen dat websites in ruil voor geld of producten hoger in Google komen te staan. Houd jij je als blogger niet aan de regels? Dan kan Google je straffen waardoor je lager of helemaal niet meer tussen de zoekresultaten verschijnt.

Waarom bedrijven geen fan zijn van nofollow

Je snapt ‘m vast al. Wanneer linkjes nofollow zijn helpen ze websites niet om hoger in Google te komen, en laat dat nou meestal de reden zijn waarom bedrijven willen samenwerken met bloggers. Het klinkt misschien een beetje hard, maar vaak zijn bedrijven helemaal niet geïnteresseerd in jou en je blog. Het enige wat ze willen is hoger komen in Google, en daar kunnen ze jou hulp goed voor gebruiken. In ruil voor jouw hulp (artikel + een linkje) willen ze best een kleine vergoeding betalen of een product opsturen.

Wat te doen als een bedrijf do follow linkjes eist?

De bovenstaande vraag is me al meerdere keren gesteld. Het antwoord op de vraag lijkt in eerste instantie heel simpel: gewoon niet samenwerken. Toch snap ik dat het niet altijd zo simpel is. Niet samenwerken betekent waarschijnlijk dat je een leuke vergoeding of een leuk product misloopt. Dat is, zeker voor bloggers die net begonnen zijn, best balen. Samenwerkingen met leuke bedrijven voelen toch als een extra waardering, en kunnen er zelfs voor zorgen dat je kunt leven van je blog. Hmm..

Ik ben een groot voorstander ben van het volgen van de regels. Doe je dat niet? Dan riskeer je “straf” van Google, wat kan betekenen dat je blog lager of helemaal niet meer tussen de zoekresultaten verschijnt in Google. Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe groot de kans is dat Google erachter komt. Eerlijk? Die kans acht ik niet zo heel groot. Bovendien worden de regels vaak zat overtreden, al dan niet vanwege onwetendheid. Toch raad ik het je af. Wil je echt groeien met je blog? Dan is het risico simpelweg te groot. Als je uiteindelijk lager in Google verschijnt, betekent dat minder bezoekers. En minder bezoekers betekent weer dat je er minder (of niks!) aan kunt verdienen. Maar goed, ik houd je niet tegen. It’s up to you of je het risico neemt of niet. 

Hoe pak je het aan?

Als je besluit je aan de regels te houden (goed bezig!), dan kun je dat het best van tevoren naar bedrijven communiceren. Zo kun je voorkomen dat een samenwerking een hele nare en negatieve wending neemt.

Krijg je een mailtje voor een samenwerking? En heb je interesse? Mail dan terug en laat weten dat je de regels van Google omtrent nofollow links toepast, en stuur eventueel deze link mee. Gaat een bedrijf akkoord? Mooi! Krijg je geen akkoord? Dan weet je meteen waarom een bedrijf wil samenwerken, en kun je aangeven dat het voor jou ophoudt. Dat is soms heel lastig, maar weet dat je goed bezig bent en dat het je uiteindelijk verder helpt. Hoe meer bloggers zich aan de regels houden, hoe meer bedrijven zich zullen realiseren dat zij dat ook moeten doen.

Hoe ga jij om met nofollow links? En heb jij ooit een samenwerking gehad met een bedrijf die dofollow linkjes eiste? Zo ja, wat heb jij in die situatie gedaan? Let me know!  

Afbeelding: BigStock

37 reacties

  1. Een fijn artikel om toch maar weer te bevestigen dat je het op een goede manier doet. Ik ben nu een jaar aan het bloggen en heb in totaal 3 aanvragen voor samenwerkingen gehad waarbij ze een do-follow link eisten. Nu stond me daar iets van bij dat dit not done is. Na advies van medebloggers had ik besloten om het niet te doen. Precies om de redenen die jij op noemt. Ontzettend balen natuurlijk maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen.

    • Dankje! Goed dat je het niet hebt gedaan, al blijft het inderdaad wel jammer als je iets leuks missloopt. Maar goed, aanhouder wint. Mooi gezegd!

    • Nee dan niet! 🙂 Het moet alleen als je een opdracht krijgt van een bedrijf, en in ruil daarvoor geld of een product opgestuurd krijgt. Als je zelf iets koopt en enthousiast bent dan hoeft het niet. 🙂

  2. Heel handig artikel! Ik vind echt dat bedrijven er misbruik van maken, belachelijk helaas. Ik word zelfs telkens benaderd door een bloggersnetwerk dat het in de vereisten zet, soms pas als je de opdracht al hebt aangenomen. Echt zo geniepig! Malou x

    • Dankje! Wij hebben het er eerder al over gehad, en ik vind het ronduit schandalig. Maar zolang er bloggers zijn die niet bekend zijn met nofollow blijven bedrijven het proberen. Goed dat jij altijd dergelijke samenwerkingen afwijst! 😀

  3. Een handig artikel! Ik heb ooit eens een do follow gebruikt, maar dat was nog in de tijd dat ik het niet wist 🙂 Nu weet ik wel beter en plaats alleen no follow links!

    • Als je er nog nooit van hebt gehoord neemt ook niemand het je kwalijk. Ikzelf heb het overigens ook weleens gedaan haha. Goed dat je er nu wel rekening mee houdt!

  4. Wat een fijn artikel! Ook ik heb dit weleens gehad helaas. Ik mocht 1. niet vermelden dat het gesponsord was en 2. geen no followlink gebruiken. Daar was ik het niet mee eens, dus toen ik na wat navraag uiteindelijk mailde dat ik het niet deed, heb ik nooit meer wat gehoord. Jammer, maar ben blij dat ik gewoon voet bij stuk heb gehouden. 🙂

    • Thanks! 😀 Flauw hè? Bedrijven die expliciet vragen om nofollow e.d. weten donders goed waar ze mee bezig zijn, typisch dat ze vervolgens niet meer reageren als je zegt dat je het er niet mee eens bent haha. Goed dat je het toch niet gedaan hebt!

  5. Wat een handig artikel, ik had hier namelijk al wat vragen over!! Vervelend dat bedrijven hier zo mee omgaan en terecht inderdaad om een opdracht dan niet te accepteren. Dankjewel voor deze tips! Liefs, Merel

  6. Dit is echt het eerste duidelijke artikel dat ik over dit onderwerp heb gelezen. Ik snapte er elke keer maar weinig van om eerlijk te zijn, hehe. Ik heb onbewust best vaak dit soort samenwerkingen gedaan maar ik word me er wel steeds beter van bewust dat je soms alleen interessant bent om 'gebruik van te maken'.

  7. Goed artikel! Ik heb toevallig net 2 samenwerkingen binnen gekregen die de no follow links niet erg vinden, super leuk!

    Hoe moet ik het met de links doen als ik bijv een artikel schrijf over boeken die ik heb gelezen en ik link naar bol.com, moet ik die ook no follow maken? Of kunnen die wel do follow blijven??

    • Kijk, dat zijn de leukere samenwerkingen! 😀 Die hoef je niet nofollow te maken, tenzij Bol.com je betaald heeft of iets naar je heeft opgestuurd. Maar als je het zelf hebt gekocht en uit jezelf er iets over wil schrijven is het geen probleem. 😀

  8. Fijn artikel weer Anouk! Ik heb je artikelen gemist hihi. Ik heb gelukkig hier nog niet mee te maken gehad maar kan me voorstellen dat dit heel lastig is! Uiteindelijk zou ik kiezen voor meer bezoekers op langere termijn dan kortere door een samenwerking.

  9. Wat een fijn artikel is dit. 🙂 Tot een poosje geleden was ik me helemaal niet bewust van deze "regel". Vanaf nu pas ik deze regel wel toe. Het staat ook in mijn disclaimer vermeld. Dus vanaf nu houd ik me netjes aan de regels.

    • Dankjewel! Fijn dat ik heb kunnen helpen, en nog heel veel succes met bloggen. Voor je het weet ben je geen "groentje" meer haha! 😀

  10. Het ergste vind ik dat ik eens op een blog las dat je hoge boetes kunt krijgen voor do follow links voor een gesponsord artikel. Bangmakerij eerste klas. Zelf doe ik wel eens een samenwerking met do follow links en vind dat helemaal niet erg. Dat is een keuze die je moet maken inderdaad. Ergste vind ik bangmakerij waar ik net over praatte (niet over jou, jij legt het helemaal goed uit! 🙂 ) en de bloggers die ineens omslaan naar 'ik doe alleen no-follow' en als je dan eens een link bekijkt, het wel gewoon follow linkjes zijn die ze gebruiken bij een samenwerking. Ieder voor zich, maar misschien vind ik dat ook niet zo geloofwaardig van die betreffende bloggers. Verder alle lof voor je artikelen, ik lees ze graag! 🙂

    • Haha ja dat is wel een heel suf, gevalletje "practice what you preach". Inderdaad, dat is een keuze die je zelf moet maken. Zoals ik al zei acht ik de kans op "straf" ook heel klein, en ik moet eerlijk toegeven dat ik het soms ook wel begrijp als mensen ervoor kiezen om toch een samenwerking aan te gaan. Toch ben ik zelf wel een voorstander van het volgen van de regels, en dat is dan ook precies wat ik doe. 🙂 Ik moet wel zeggen dat ik het tof van je vindt dat je gewoon toegeeft dat jij het niet doet haha. Thanks Mariska, fijn dat je ze kan waarderen. 😀

      • Tuurlijk, eerlijkheid duurt het langst 😉 Ik krijg trouwens geen mail als je gereageerd hebt, wellicht handig om te weten en daarvoor een plugin te gebruiken. Nu ging ik terug om te kijken of je al gereageerd had 🙂

  11. Weet iemand hoe het zit als je een link opneemt van een product van bijv. Bol.com (als lid van het partnerprogramma van Bol)? Moet dat dan ook een no-follow link worden?

    • Hele goede vraag! Ook bij dat soort linkjes moet je het nofollow attribuut gebruiken. Meer informatie hierover kun je in dit interessante artikel lezen http://www.hesselinkwebdesign.nl/2016/nofollow/. 🙂

  12. Wat een fijn artikel heb je geschreven zeg! Heel duidelijk. Ik zelf mail (als een bedrijf mij benaderd voor een review) eigenlijk nooit dat ik gebruik maak van No follow links. Eigenlijk puur uit de veronderstelling dat als het wel een issue voor een bedrijf is, ze dit van te voren aankaarten. Heb er gelukkig nog nooit gedoe om gehad maar misschien is het slim om eens na te gaan denken over het vooraf vermelden ervan. Ik heb het afgelopen jaar één keer gehad dat een bedrijf vroeg om do follow linkjes maar toen ik aangaf de Google spelregels in acht te nemen, vonden ze het geen probleem en wilden tóch de samenwerking aangaan. Ik heb zelfs gehoord dat Google in de toekomst hier nog scherper op gaat letten? Zodat iedereen zich er wel aan moet houden? Alleen geen idee hoe ze dat willen gaan doen en of het waar is.

    • Dankjewel!! 😀 Is ook niet heel gek, maar toch zijn er bedrijven die naderhand beginnen te zeuren. Helaas kan een samenwerking dan een hele nare nasmaak krijgen. Of dat zo is weet ik niet zeker, maar ik verwacht wel dat Google hier steeds strenger op gaat letten. En terecht! Al heb ik ook geen idee hoe ze dat gaan doen haha. Heel erg bedankt voor je reactie Natascha!

  13. Ik vermeld alles in mijn voorwaarden, alleen vaak lezen bedrijven hier overheen en krijg ik achter de vraag of ik er een follow link van kan maken. Ik verwijs dan gewoon naar mijn voorwaarden en er is tot nu toe altijd positief gereageerd, maar het blijft lastig!

  14. ik kreeg een mailtje van een bedrijf en nu vroeg diegene dus ook om een dofollow link te plaatsen. Aangezien ik niet heel veel samenwerkingen heb, wist ik even niet meer hoe het zat met de no- en do follow link. Ik kwam je artikel tegen en zo ben ik meteen weer helemaal op de hoogte. THx! Ik ga deze samenwerking dus niet aan, ik zou graag wat meer willen groeien en ga dus het risico niet nemen.

  15. Mooie post, fijn om te lezen dat ook anderen zich aan de regels houden. :Laat je niet gebruiken, zou ik zeggen.

    Ik heb dit onderaan mijn prijslijst staan:

    Genoemde prijzen zijn exclusief 21% BTW en onder voorbehoud. Banners en links/verwijzingen die in de content worden geplaatst zullen het nofollow-attribuut hebben, volgens de ‘Richtlijnen voor webmasters van Google’ en specifiek de richtlijnen rondom Linkuitwisselingsprogramma's (https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=NL)

    Helaas wordt dit niet altijd gelezen, daarom vermeld ik voordat de deal rond is altijd nogmaals dat het nofollow links zijn die ik plaats. Inderdaad: helaas gaat de deal dan vaak niet door, maarja, het risico is te groot; je loopt dan wel een paar euro mis maar loopt het risico niet.

  16. Fijn artikel! Inmiddels helaas al verschillende samenwerkingen moeten laten stuklopen op deze stomme eis, heel vervelend dat bedrijven het blijven proberen!

Laat een reactie achter!