Als je je website wilt optimaliseren voor zoekmachines, is het aan te raden om relevante keywords in je website te verwerken. Hiervoor kun je twee soorten keywords gebruiken: longtail en shorttail. In dit artikel vertel ik waarom longtail keywords een betere keuze zijn.

Longtail keywords en shorttail keywords

Het verschil tussen beide keywords is het aantal woorden waaruit ze bestaan. Shorttail keywords bestaan uit 1 of 2 woorden. Denk bijvoorbeeld aan “fashion” en “goedkope jurkjes”.  Van alle zoekopdrachten die worden ingevoerd bij Google is zo’n 30% shorttail. Met longtail keywords bedoelen we keywords van 3 woorden of langer. Dit zijn specifiekere keywords zoals “goedkope jurkjes met korte mouwen”. Zo’n 70% van alle zoekopdrachten is longtail.

Voor en nadelen shorttail keywords

Het voordeel van shorttail keywords is dat deze een hoog zoekvolume hebben. Als je website goed scoort met een shorttail keyword is de kans aanwezig dat je hiermee veel bezoekers naar binnen kan trekken. Dat is leuk, maar hierdoor is de concurrentie op deze keywords enorm. Iedereen wil namelijk hiermee gevonden worden in Google, waardoor het uiteindelijk een stuk lastiger is om met deze keywords bezoekers naar je site te krijgen.

Daarnaast is met shorttail keywords de kans kleiner dat de gevonden website aansluit bij de wensen van de gebruiker. Stel: je hebt een blog waar je gezonde vegan recepten plaatst. Wanneer iemand zoekt naar “recepten” en diegene komt op jouw blog, dan is de kans aanwezig dat dit niet is wat die persoon zoekt. Het is dan wel leuk dat er een bezoeker is op je website, maar als de bezoeker meteen weer je site verlaat omdat het niet relevant is, heb je er niks aan.

Voor en nadelen longtail keywords

Longtail keywords hebben vaak iets minder zoekvolume dan shorttail keywords, omdat ze een stuk specifieker zijn. Maar omdat ze specifiek zijn, is de kans groter dat de bezoekers die je via deze keywords op je site krijgt, ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je doet.

Denk bijvoorbeeld terug aan de blog met gezonde vegan recepten. Wanneer iemand in Google zoekt naar “blog met gezonde vegan recepten” dan weet je vrijwel zeker dat wanneer deze persoon op jouw website terecht komt, je website precies is waar hij naar zocht.

Daarnaast is de concurrentie op longtail keywords een stuk kleiner, waardoor het veel makkelijker is om hiermee bezoekers op je website te krijgen. Kortom: met longtail keywords heb je meer kans op bezoekers en is de kans groter dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet.  

Waar plaats je long-tail keywords?

Oké, longtail keywords gebruiken dus. Maar waar verwerk je ze in je website? Er zijn verschillende plekken waar je ze kunt plaatsen. Hieronder een paar suggesties:

Meer weten? Check dan mijn artikel zo schrijf je artikelen waar Google gek op is. Daarin vind je meer informatie over keywords, en hoe je je artikelen kunt optimaliseren voor zoekmachines. 

Hopelijk heb je hier wat aan gehad! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust hieronder bij de reacties.

Laat een reactie achter!