Als ik bloggers vraag wat ze het moeilijkst vinden aan bloggen is het antwoord vaak ‘consistent bloggen’. Dat kan ik beamen! Ook ik vind dat namelijk het lastigst. Gelukkig lukt het me nu prima, en ik deel graag met je hoe ik dat voor elkaar krijg.

Stap 1: Bepaal je frequentie

Een veel gemaakte fout is dat men denkt dat consistent bloggen betekent dat je vaak moet bloggen. Dat hoeft helemaal niet. Als je iedere week één artikel publiceert is dat ook consistent bloggen. Als je consistent wilt bloggen is het belangrijk dat je voor jezelf bepaalt met welke frequentie je wilt bloggen. Iedere dag? Drie keer per week? Of toch één keer per maand? Kijk wat voor jou haalbaar is.

Je frequentie heeft overigens wel invloed op het succes van je blog. Hoe vaker je blogt, hoe beter. Tenzij het ten koste gaat van de kwaliteit van je blog. Heb je serieuze plannen voor je blog? En wil je graag succes? Dan is mijn advies dat je minimaal 3 keer per week een nieuw artikel moet plaatsen. Zelf plaats ik iedere dag een nieuw artikel, maar ik heb wel het geluk dat ik ondernemer ben en zelf mijn dagen kan indelen. Ik weet dan ook niet of het me ook zou lukken als ik fulltime voor een baas zou werken.

Stap 2: Houd een lijst bij met ideeën

Het schrijven van een artikel kan enorm lang duren als je geen idee hebt waarover je wilt schrijven. Daarom zorg ik dat ik altijd een lijst met ideeën heb waaruit ik iets kan kiezen. Iedere keer als ik een idee krijg voor een nieuw artikel, noteer ik het in een notitieboekje of bij de notities in mijn mobiel. Dat scheelt echt enorm veel tijd!

Wat ik ook vaak doe is die ideeën al kort uitwerken. Stel dat ik het idee heb om een artikel te schrijven met 5 blogtips voor beginnende bloggers. Dan schrijf ik die 5 tips alvast kort en bondig op. Het enige wat ik dan moet doen als ik het artikel schrijf is die punten uitwerken.

Stap 3: Maak een content schema

Je hebt nu de frequentie bepaalt, en je hebt een lijst met ideeën. Met deze gegevens kun je nu een content schema maken. Zelf plan ik het liefst per week. Eerst maak ik een lijstje met de dagen van de week waarop ik een nieuw artikel wil publiceren. Vervolgens kies ik voor iedere dag een idee uit de lijst met ideeën. Het idee schrijf ik dan achter de dag op.

Dat ziet er als volgt uit:

  • Maandag: 5 blogtips voor beginnende bloggers
  • Dinsdag: Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
  • Woensdag: Hoe doorgaan met bloggen als je wilt opgeven
  • Donderdag: 3 SEO mythes die bloggers moeten negeren
  • Vrijdag: Wanneer ben jij tevreden?
  • Zaterdag: Zelf bedrijven benaderen een goed idee?
  • Zondag: 5 tips om beter te leren schrijven

Het is echt heel simpel, en het geeft enorm veel rust. Je weet namelijk precies wanneer je wat online moet zetten. Als je het echt goed wilt aanpakken kun je ook alvast een schema maken voor social media berichten.

Stap 4: Plan tijd in om te bloggen

Ik heb gemerkt dat consistent bloggen veel makkelijker en sneller gaat als je tijd inplant om te bloggen. Voor het plannen moet je rekening houden met drie dingen:

  • Hoeveel artikelen moet je schrijven?
  • Hoeveel tijd kost het je gemiddeld om een artikel te schrijven?
  • Hoe werk jij het best? Schrijf je liever alles in één keer? Of verspreid je het werk liever over de week?

Aan de hand van de vragen hierboven kun je tijd plannen in je agenda.

Stap 5: Discipline!

Nu begint het echte werk! Je hebt alles gepland, en nu moet je jezelf aan die planning houden. En ja, dat is het lastigste deel van alles. Maar als je de bovenstaande stappen hebt gevolgd zit je planning waarschijnlijk goed in elkaar. Nu komt het aan op discipline, doorzettingsvermogen en prioriteiten stellen. Makkelijker kan ik het helaas niet maken. Succes, je kunt het!

Vind jij consistent bloggen ook zo moeilijk? Of gaat het jou juist makkelijk af?

Afbeelding: BigStock

5 reacties

  1. Oh, zoiets had ik echt nét nodig. Ik wil namelijk een soort van planning maken (op papier) hoe ik het wil aanpakken want ik wil proberen wat druk achter mezelf te zetten om meer te creëeren. Hoe maak jij je planning? Doe je dit online of op papier?

  2. Ik hou altijd een lijstje bij met leuke ideeën, maar door tijdgebrek komt het er nooit van. Ik ga eens proberen om tijd 'in te plannen', hoop dat het zo wel een keer lukt! 🙂

  3. Haha, stap 5 is wel essentieel en waar het bij mij momenteel steeds misgaat. Prachtige planning gemaakt, maar dan houd ik me er toch niet aan. Het ligt denk ik aan stap 4, want schrijven enzo dat lukt dan nog wel, maar de bijbehorende foto's maken en verwerken schiet er dan bij in. Thanks voor de tips, ik ga mijn planning beter plannen 🙂

  4. Ik post drie artikels per week: maandag m'n weekoverzicht, woensdag en vrijdag iets anders, gaande van reviews tot tags. Afgelopen twee weken zijn enkel m'n weekoverzichten online gekomen, doordat ik érg veel werk had op kantoor – ik werk voor een baas –, behoorlijk overwerkt thuiskwam of na het werk stoom ging aflaten met collega's. Ik kon het bloggen gewoon even niet opbrengen.
    Het grootste probleem dat ik heb, is dat ik vrijwel nooit blogposts inplan en steeds de avond van tevoren nog zit te schrijven. Daar moet dringend verandering in komen! Tijd om m'n weekends wat beter in te delen!

Laat een reactie achter!