De afgelopen paar dagen is me duidelijk geworden dat ook ik nog genoeg kan leren over bloggen. Of naja.. in ieder geval nog genoeg kan verbeteren aan mijn blog. Zoals het hebben van een voorraad evergreen content bijvoorbeeld!

Wat is evergreen content?

Evergreen is ‘altijd groen blijvend’, en als we dit vertalen naar blogcontent bedoelen we artikelen die altijd relevant zijn. Dus artikelen die niet gebonden zijn aan een bepaalde periode (bijvoorbeeld Kerst) en geen vervaldatum hebben (bijvoorbeeld een event). Deze artikelen zijn nog lang na het publiceren interessant voor je bezoekers.

Erachter komen of een artikel evergreen is, is heel eenvoudig. Stel jezelf gewoon de vraag of het over een aantal jaar nog steeds interessant is voor je bezoekers. Als je de vraag met ‘Ja.’ kun beantwoorden is het evergreen.

Artikelen over modetrends voor deze winter en tips voor het kerstdiner zijn bijvoorbeeld niet evergreen. Natuurlijk is dat kerstdiner over een aantal jaar ook nog interessant, maar niet als het gelezen wordt in de zomer. Met evergreen content bedoelen we artikelen die ALTIJD relevant zijn, op welk moment ze ook gelezen worden. Een recept voor een lekker ontbijtje of tips voor het opruimen van je huis zijn bijvoorbeeld wel evergreen.

Wat is het voordeel van evergreen content?

Het geeft meer waarde aan je blog! Een evergreen artikel is namelijk altijd nog relevant, en kan zelfs jaren na het publiceren nog van waarde zijn voor een bezoeker. Je bezoekers zullen daarnaast sneller doorklikken naar andere (evergreen) artikelen, waardoor je meer paginaweergaven krijgt. Daarnaast wordt er vaker naar evergreen artikelen gezocht in Google, en dat betekent kans op meer bezoekers. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van je blog. Als je blog zich richt op de laatste modetrends is het wat minder van belang, maar misschien kun je het toch af en toe afwisselen met een evergreen artikel zodat je kunt profiteren van de voordelen.

Waarom een voorraad evergreen content?

Een voorraadje evergreen content komt enorm goed van pas als je door omstandigheden even niet kan bloggen. Bijvoorbeeld door ziekte of problemen met je computer. Je kunt dan gewoon dat voorraadje artikelen inplannen en aangezien ze evergreen zijn, maakt het niet uit op welk moment ze gepubliceerd worden. Zo kun je er toch nog voor zorgen dat er wat online komt.

Natuurlijk is dit niet voor iedere blogger relevant. Als je puur en alleen als hobby blogt snappen je bezoekers het echt wel als je door omstandigheden even wat minder of niet blogt. Maar als je bloggen professioneel aanpakt en je te maken hebt met adverteerders en bezoekers die op je rekenen, dan komt het goed van pas.

En waarom ik dit heb geleerd de afgelopen paar dagen? Omdat ik ziek werd en geen energie had om nieuwe artikelen te schrijven, waardoor ik een artikel heb gemist. Daar baal ik van want ik had belooft dat er iets online zou komen, en beloftes verbreken voelt verschrikkelijk. Hoewel ik heus wel weet dat jullie het begrijpen, had ik nu toch heel graag een voorraadje evergreen content willen hebben. 🙂 Iets om de komende tijd aan te werken!

Zijn jouw artikelen voornamelijk evergreen of juist niet? En hoe denk jij over het hebben van een voorraad evergreen artikelen?

PS Dit artikel is evergreen!

Afbeelding: BigStock

31 reacties

  1. Hm, ik denk dat het grootste aantal artikelen op een foodblog wel evergreen zijn. Het gaat namelijk meestal om het delen van recepten en die zijn zo goed als altijd bruikbaar!

  2. Leuk! Kende het concept 'evergreen' helemaal niet. Ik denk dat ik gemiddeld evergreen blog, maar dat houdt het bloggen ook leuk 😛 Hoop dat je je weer beter voelt!

  3. Ik merk dat ik op de dagen dat ik geen artikel publiceer, het aantal bezoekers echt dramatisch is. Dus sinds een week doe ik dit wel en blijven mijn bezoeken op peil. Erg fijn dus!

  4. Wat een fijn artikel! Volgens mij zijn mijn artikelen aardig evergreen, vooral die over de 'zonnetjes' in het leven, haha! 🙂
    Hoop dat jij je snel weer wat beter voelt!

  5. Handig! Ik wist helemaal niet dat dit een benaming had. Wij plaatsen gelukkig bijna alleen maar artikelen die evergreen zijn, tenzij een restaurant failliet gaat of ontzettend veranderd.

  6. Interessant! Ik vind sommige reviews wel evergreens, andere weer minder (limited editions bijvoorbeeld). Terwijl die laatste meestal binnen één maand vaker worden gelezen dan de 'evergreens' in twee jaar. Gek waar mensen soms naar zoeken, haha.

    • Daarom werken sommige trendblogs e.d. zo goed! Als je inspeelt op iets dat heel populair is kun je enorm scoren qua bezoekersaantallen, inderdaad meer dan met evergreens in een aantal jaar. Blijft interessant hè dat bloggen haha. 🙂

  7. Goh, wat een interessant onderwerp is dit. Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar ik ga mezelf eens dwingen deze week om na te denken over een aantal "evergreen" artikelen. Lijkt me een mooie uitdaging.

  8. Ik kende de term nog niet maar ik besef dat veel artikelen op mijn blog wel evergreen zijn. Toch een leuke uitdaging om er meer van te maken!

  9. Ja, ik denk wel dat de meerderheid van mijn artikelen 'evergreen' zijn. Erg handig artikel! Ik heb trouwens vandaag op mijn blog een stukje geschreven over mijn favoriete bloggers, ik heb jou ook benoemd, erg interessant blog heb je! 🙂

  10. Ik kende dit nog niet, vandaar dat ik er ook nog nooit over na heb gedacht. Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Met andere woorden; ik vind seizoensgebonden artikel juist wel leuk (met mate). Als ik een zonnebrand nodig heb voor de zomer vind ik het fijn dat er op dat moment diverse (recente) reviews van te lezen zijn. En zo ook met andere seizoenen.

    • Oh ik wil ook niet zeggen dat evergreen leuker of beter is hoor! Seizoensgebonden is ook zeker leuk en soms ook nodig, maar die artikelen zijn helaas niet altijd relevant voor je bezoekers. Zo zijn zonnebrand reviews bijvoorbeeld minder relevant in de winter dan in de zomer, en worden ze dus ook minder gelezen. 🙂

  11. Ik had nog niet eerder van de term gehoord! Het is altijd handig om een 'voorraadje' evergreen content achter de hand te hebben. Op mijn blog plaats ik voornamelijk recepten of (reis-) tips, dus ik denk dat mijn artikelen ook over een tijdje nog waarde blijven hebben. Mijn best bekeken artikel stamt uit 2014, heel grappig vind ik dat altijd!

  12. Een artikel om over na te denken. Als ik mijn blog zo bekijk, zijn mijn artikelen een mix van evergreen en geen evergreen. Aangezien ik mijn blog de naam "Love4seasons" gegeven heb, houd ik me voornamelijk bezig met onderwerpen die gericht zijn op het seizoen.

  13. Wat een goed artikel. Hier had ik nog niet zoveel over nagedacht, maar ik ga er in het vervolg zeker meer op letten. Aan de andere kant vind ik seizoensgebonden artikelen soms zelf wel erg leuk om te lezen.

  14. Ik moet ook zeker vaker evergreen bloggen, soms heb ik er namelijk geen tijd voor en komt er niets online en dat is natuurlijk hartstikke zonde!

  15. Ik heb best veel evergreen content, maar ik heb eigenlijk nooit echt een voorraadje. Het scheelt gewoon dat ik een week vooruit werk, dus ik kan enkele dagen overslaan als ik wil 😉

  16. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het klinkt best wel logisch! Ik denk dat het merendeel van mijn content wel evergreen is, hoewel ik soms wel link aan de actualiteit en veel baseer op wat er bij mij persoonlijk speelt. Maar veel van de stukjes die ik schrijf over lifestyle en mindstyle en zo blijven volgens mij best lang van toepassing, leuk om over na te denken!

  17. Hi Anouk,

    Wat een super handige tip! Het grappige is dat ik (vooral in het begin) heel veel Evergreen content heb geschreven, zonder te weten dat het überhaupt bestond. En nu ik weet wat het is ga ik zeker meer van dat soort artikelen schrijven!

    Groetjes Melissa

Laat een reactie achter!