Alles wat je moet weten over Bounce Rate
Alles wat je moet weten over Bounce Rate

Als je Google Analytics gebruikt om de statistieken van je blog bij te houden heb je ongetwijfeld ‘bounce rate’ zien staan. In dit artikel leg ik je uit wat dat precies inhoudt en geef ik een lijst met tips hoe je het percentage kunt verbeteren.

Wat is bounce rate?

Je bounce rate is het percentage bezoekers dat maar één pagina van je website bezoekt en weer vertrekt. Ze ‘bouncen’ als het ware meteen weer van je website af. Het is uiteindelijk natuurlijk de bedoeling dat je bounce rate zo laag mogelijk is.

Waarom een laag percentage gewenst is

Waarschijnlijk ben je al hartstikke blij dat er überhaupt bezoekers zijn op je blog. Wat maakt het dan uit dat ze meteen weer weg gaan? Bezoekers zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar het is wel de bedoeling dat je de juiste bezoekers aantrekt. Je hebt helemaal niks aan bezoekers die helemaal niet geïnteresseerde zijn in je blog.

Heb je een laag percentage? Dan geeft dat aan dat je op de juiste weg bent. De bezoekers zijn blijkbaar geïnteresseerd, anders blijven ze namelijk niet hangen. Deze bezoekers zijn van waarde voor je blog. Bovendien is de kans groot dat deze bezoekers blijven terugkeren. Heb je een hoog percentage? Dan is er blijkbaar ruimte voor verbetering.

Lager in Google

Daarnaast is een hoog percentage erg slecht voor je ranking in Google. Aan de hand van je bounce rate probeert Google te bepalen hoeveel waarde je website heeft. Verlaten veel mensen je website meteen na het bekijken van één pagina? Dan concludeert Google dat je site blijkbaar niet interessant is.

Om te voorkomen dat Google mensen naar oninteressante en niet relevante pagina’s stuurt, plaatst het site’s met een hoog bounce percentage lager tussen de zoekresultaten. Noooo! Dat is wel het laatste wat je wilt! Gelukkig is het niet heel lastig om je bounce rate te verbeteren.

Kwalitatieve content

Daar gaan we weer, maar natuurlijk zijn je artikelen het belangrijkst. Schrijf goede en interessante artikelen. Dan is de kans namelijk groot dat mensen meer willen lezen en langer blijven hangen. Probeer zo te schrijven dat je je bezoekers ergens mee helpt. Dat kan bijvoorbeeld door het geven van tips, of het delen van verhalen waar ze blij van worden. Het klinkt misschien een beetje gek, maar je bezoekers zijn egoïstisch. Ze willen beter worden van het lezen van je artikelen!

Zoekbalk

Om te zorgen dat je bezoekers kunnen vinden waar ze naar zoeken, is het aan te raden om een zoekbalk op je blog te plaatsen. Gelukkig kun je dit heel gemakkelijk doen met de standaard widget van WordPress. Zorg ervoor dat je zoekbalk goed te zien is. Plaats deze altijd in de buurt van je menu, aan de bovenkant van je website of bovenaan je sidebar zodat je bezoekers snel informatie kunnen zoeken wanneer dat nodig is.

Duidelijke categorieën

Categorieën geven structuur aan je blog. Ze zorgen dat je bezoekers snel kunnen zien wat ze op je blog kunnen verwachten. Als de categorieën hen aanspreken, dan is de kans groot dat ze deze uitpluizen en op zoek gaan naar andere interessante artikelen. Zorg ervoor dat je categorieën prominent aanwezig zijn op je blog. Plaats ze duidelijk in je sidebar, of in je menu zoals ik dat bijvoorbeeld heb gedaan.

Intern linken

Probeer je artikelen te voorzien van linkjes die verwijzen naar andere artikelen op je blog. Als de bezoeker geïnteresseerd is in je artikel wil hij ongetwijfeld meer lezen over dat onderwerp. Zorg dan ook altijd dat het relevante linkjes zijn, zodat de bezoeker er ook echt iets aan heeft.

Plugins

Zoals je kunt zien heb ik onderaan mijn artikelen een deel met gerelateerde artikelen. Zo krijgen mijn bezoekers een aantal suggesties van artikelen die ze nog meer kunnen lezen. Enorm handig! Dit is een functie van mijn WordPress theme, maar gelukkig kun je ook plugins downloaden die hetzelfde doen. Zo kun je met de plugin WordPress Related Posts gerelateerde artikelen onder een artikel plaatsen en met de plugin WordPress Popular Posts de populairste artikelen. Aanraders.

Overzichtelijke lay-out

Als het design van je website onoverzichtelijk is, wordt het moeilijk voor de bezoeker om interessante content te vinden. Zorg er dan ook voor dat je een overzichtelijke lay-out hebt. Stop het niet vol met advertenties en zorg voor rustige kleuren. Bovendien is het belangrijk dat je een duidelijk lettertype gebruikt in een goed leesbare kleur. Bij het samenstellen van je lay-out geldt bijna altijd: less is more!

Persoonlijkheid

Ik heb gemerkt dat het helpt om je persoonlijkheid terug te laten komen in je blog. Het zorgt ervoor dat je bezoekers zich kunnen identificeren met je, waardoor de kans groot is dat ze je een leuk persoon vinden en je blog willen volgen. Ik raad sowieso altijd aan om een foto van jezelf in de sidebar te zetten. Zo weten je bezoekers meteen met wie ze te maken hebben!

Probeer te zorgen voor een leuke nette foto. Onduidelijke foto’s die gemaakt zijn tijdens het uitgaan moet je echt vermijden, die foto’s zijn meestal niet heel erg representatief.  Laat verder je persoonlijkheid doorkomen in je artikelen. Praat vanuit ‘ik’ en geef geregeld je mening.

Zie je, zo moeilijk is het niet! Als je deze tips volg zal je bounce rate ongetwijfeld verbeteren. Succes!

bron afbeelding

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *