Eén van de pijnlijkste dingen van bloggen is het uitblijven van bezoekers. Je werkt keihard aan je blog en je wilt dat je artikelen worden gelezen. En dan niet alleen door je moeder. Heb jij het idee dat je bezoekers wegblijven? Lees dan eerst even dit artikel voordat je de handdoek in de ring gooit.

1. Je hebt niks te bieden

Oké dat klinkt misschien een beetje bot, maar laat het me uitleggen. Je bezoekers zijn egoïstisch. Na het lezen van je blog willen ze het gevoel dat ze er beter van zijn geworden. Bijvoorbeeld door iets te leren of door zich te vermaken. Kijk eens heel kritisch naar je artikelen en vraag je af of het interessant is voor je bezoekers. Hebben zij er iets aan? Worden zij er op een of andere manier beter van? Als het antwoord nee is ben ik bang dat dit een reden kan zijn waarom je bezoekers wegblijven.

Het probleem ligt naar mijn mening voornamelijk bij de artikelen die persoonlijk van aard zijn, en laat die tegenwoordig nou heel populair zijn. Laat ik eens even een voorbeeld geven. Iedere week zie ik weer fotodagboekjes voorbij komen op blogs, maar zeg nou zelf.. vind jij ze allemaal even interessant? Natuurlijk niet. Wat kan jou het nou schelen dat blogger X op dinsdag heeft ontbeten bij de HEMA en zondag de hele dag op de bank heeft gelegen met de kat.

Dat soort persoonlijke artikelen werken pas als je al een band hebt met je bezoekers. Dus als ze je al graag volgen en geïnteresseerd in je zijn. Heb je nog niet zo veel volgers? Zorg dan dat je dergelijke artikelen voorziet van iets waar je bezoekers blij van worden. Bijvoorbeeld een goede tip waar je goedkoop kan shoppen, een DIY of een grappig verhaal.

Vraag jezelf de volgende twee dingen af als je een artikel schrijft:

  1. Voor wie schrijf ik dit artikel?
  2. Wat heeft die persoon aan dit artikel?

De eerste vraag laat je nadenken over je doelgroep, met andere woorden: de mensen die je wilt aanspreken op je blog. Dit zijn bijvoorbeeld jonge moeders, vrouwen die van make-up houden of liefhebbers van dieren. Bij de tweede vraag moet je je goed afvragen of zij iets aan het artikel hebben. Geef je bijvoorbeeld een interessante tip waar ze geld mee kunnen besparen? Of vertel je iets waar ze wat van kunnen leren? Dan zit je goed. Houd in gedachten dat ze er op de een of andere manier beter van moeten worden.

Natuurlijk is het geen ramp als je af en toe een heel persoonlijk artikeltje deelt zonder toegevoegde waarde (doe ik zelf ook!), maar doe je dit te vaak dan is de kans groot dat je bezoekers afdruipen.

2. Je blog heeft geen focus

Een fout die ik mensen vaak zie maken is dat ze veel te veel mensen willen aanspreken. Overigens niet alleen onder bloggers hoor, want dit merk ik ook erg vaak onder mijn klanten. Je zou denken dat je meer bezoekers trekt als je over verschillende soorten onderwerpen schrijft, maar niets is minder waar.

Mijn focus op Blog Chick is denk ik wel duidelijk. Ik blog over bloggen. Het zou dan ook raar zijn als ik morgen ineens een review plaats over een make-up product. Sterker nog: ik weet zeker dat er dan bezoekers zijn die Blog Chick niet meer zullen bezoeken. En zeg nou zelf, waarom ben jij hier? Waarschijnlijk om iets te leren over bloggen en om te lezen over make-up.

Probeer daarom op zoek te gaan naar een focus. Ik snap dat je veel interesses hebt en dat kiezen moeilijk is (echt waar, dat heb ik ook), maar geloof me als ik je vertel dat het niet goed is voor je bezoekersaantallen als je over van alles en nog wat blogt. Je kunt trouwens wel over verschillende onderwerpen schrijven, als ze allemaal maar iets gemeen hebben met elkaar. Bijvoorbeeld duurzaamheid of het studentenleven.

Omdat ik weet hoe lastig het kan zijn om een focus te kiezen, wil ik hier nog een apart artikel over schrijven. Mocht je hier nog vragen over hebben stel ze dan gerust bij de reacties zodat ik het kan meenemen in het artikel. 🙂 Heb je liever dat ik je persoonlijk help? Dan kun je me altijd een mailtje sturen of een berichtje via social media. Misschien kunnen we er dan samen even over nadenken.

3. Je bent inconsistent

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat bloggers actief zijn en vervolgens dagen, weken of zelfs maanden niks meer laten horen? Te vaak. Ik noem ze eendagsvliegen. Als je niet continue aanwezig bent op je blog en niet regelmatig artikelen publiceert, kunnen je bezoekers ook geen band met je opbouwen. En als ze geen reden hebben om regelmatig te checken wat je hebt gepubliceerd, zullen ze je uiteindelijk vergeten.

Probeer daarom regelmatig te uploaden. En als je serieus bent over bloggen het liefst iedere dag. Dat lijkt een hele uitdaging, maar het valt best mee als je goed plant. Zo heb ik bijvoorbeeld laatst binnen een dag 5 artikelen kunnen tikken. Dus door 1 dagje te knallen hoefde ik me 5 dagen even geen zorgen te maken over de artikelen die online moesten komen.

Natuurlijk is dat best een uitdaging. Als je heel regelmatig wilt bloggen vereist dat een goede planning, een lijst met ideeën en discipline. Mocht je een manier zoeken om je blogs te plannen dan zou je gebruik kunnen maken van mijn gratis blogplanner. Verder zijn er ook hele handige apps die je hierbij kunnen helpen. Zelf maak ik graag gebruik van Buffer. Ik gebruik het voornamelijk om de berichten van mijn Facebookpagina mee in te plannen. Als ik vooruit werk plan ik gelijk met Buffer een berichtje in voor Facebook. Zo hoef ik niet iedere ochtend een nieuw artikeltje te delen. Scheelt weer tijd en moeite én het voorkomt dat ik het per ongeluk vergeet!

We zijn inmiddels meer dan 1000 woorden verder, dus ik ga nu maar afronden voordat het een gigantisch artikel wordt. Hopelijk heb je wat aan mijn tips! Schroom niet om je eigen struggles te delen bij de reacties, wellicht kan ik je verder helpen! 

Vind je dit interessant? Pin het op Pinterest voor later!

bron afbeelding
3 redenen waarom je blog weinig bezoekers heeft

39 reacties

  1. Handige tips! Maar ik vond het best mee vallen de lengte van dit artikel.
    Ik lees liever een lang en uitgebreid artikel met uitleg erbij dan alleen een korte opsomming.
    Soms kom ik op een blog en denk ik; 'Ah lekker lezen!'.
    Om vervolgens binnen 1 minuut al klaar te zijn waarbij ik denk 'was dat het?'.

    Super fijn artikel dit! (oh en ik heb eigenlijk een hekel aan om het woord 'fijn artikel' te gebruiken haha. Omdat je dat altijd en overal kunt gebruiken. En nu gebruik ik het zelf 😛 )

    • Haha ik snap wat je bedoelt, maar soms kun je niet om het woordje heen. Ik houd zelf ook van lezen, maar merk toch dat tegenwoordig wat kortere artikelen in trek zijn. Al zul je mij niet zo snel korte opsommingen zien geven haha. Fijn (hahaha) dat je het kan waarderen!

  2. YES!!! Hele handige tips. Alleen ben ik als foodblogger altijd net ff ietsje langer bezig met een artikel omdat ik dus ook eerst in de keuken moet staan (DHÛH ;)) Dus dat elke dag iets bloggen zit er bij mij helaas niet in.

    • Herkenbaar! Ik ben ook een tijd veel met recepten bezig geweest en weet hoe veel werk het is. Is het voor jou niet een idee om recepten af te wisselen met informatieve artikelen? Bijvoorbeeld tips met leuke restaurantjes of je favoriete bakaccessoires (om maar even wat te noemen haha)? 🙂 Zo zou je eventueel wat vaker kunnen updaten en blijf je toch dicht bij je onderwerp. Ik wil je trouwens ook even complimenteren met de foto's op je blog. Ze zijn echt prachtig!

  3. Wat handig dit! Alleen ook lastig, twijfel of ik het wel goed doe. Heb zelf een persoonlijke blog, bewust. Dit omdat ik graag anderen wil inspireren met mijn verhaal en merk dat dit langzaam wel toe begint te nemen. Als je nu een persoonlijk blog hebt hoe zou jij dat dan aanpakken?

    Zelf blog ik elke dinsdag iets nieuws en ik moet zeggen dat me dat goed afgaat. Nu start ik net met een review over een nieuwe manier van eten, dus deze komt er op de donderdag bij. Dat zou toch ook prima kunnen?

    Ben benieuwd hoe je kan helpen, ga je sowieso in de gaten houden!

    • Als jouw doel inspireren is dan heb je iets heel moois te bieden toch? Ik zou proberen om je artikelen duidelijk te voorzien van een wijze les, een goed advies of een mooi inzicht. Met andere woorden: zorg dat de boodschap naar je bezoekers duidelijk is. Misschien aan het eind van ieder artikel een stukje met het moraal van je artikel? Bijvoorbeeld wat je ervan hebt geleerd en hoe het je bezoekers zou kunnen helpen? Tuurlijk kan dat! Het is jouw blog en jij bent de baas haha. 🙂 Misschien wel proberen één thema aan te houden? Ik denk dat persoonlijke groei bijvoorbeeld wel een mooi thema is voor jouw blog. Succes Lindsay en leuk dat je me blijft volgen! 😀

  4. Fijne tips! Ik heb het artikel even opgeslagen gelijk, handig voor de toekomst. Ik ben sinds halverwege de zomer bezig met bloggen, en ben nog steeds een beetje aan het zoeken naar wat ik precies wil. Ik heb nu drie onderwerpen waar ik over blog, maar wil waarschijnlijk de persoonlijke kant laten vallen en alleen kiezen voor de culturele kant (literatuur en kunst). Ook vanwege mijn opleiding is dat wel het handigst. Nu ook mijn studie weer begint zal het even uitvogelen worden wat fijne dagen zijn om te bloggen en hoe het in te plannen. Ik ga ook even kijken naar Buffer, want dat klinkt als een hele handige toevoeging!

    • Leuke onderwerpen! Die zie je ook niet zo vaak, dus dat kan mooi in je voordeel werken. En als het kan zou ik juist je persoonlijkheid terug laten komen in die onderwerpen. 😀 Goed dat je even gaat kijken naar Buffer, want het is echt ideaal. 🙂

    • Dankje! Ja het klinkt misschien niet zo lastig, maar het in de praktijk te brengen is soms nog best een uitdaging. Er staan nog wat artikelen op de planning die daarbij kunnen helpen, dus wie weet wordt het dan een stukje makkelijker! 🙂

  5. Heel waar, allemaal! Lastig wel, ik wil gewoon graag schrijven over de dingen die ik leuk vind, hoewel bezoekers dat misschien wel helemaal niet interessant vinden.

    • Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon zelf bepalen waar je over wilt schrijven! Rekening houden met je bezoekers is wel belangrijk, maar het is nog altijd de bedoeling dat JIJ er blij van wordt. 🙂 Misschien kun je een rode draad vinden in de onderwerpen waar je over schrijft?

  6. Goed uitgebreid geschreven! Dat van die focus is inderdaad heel belangrijk: ik ontdekte laatst ook weer dat mijn focus soms een beetje zoekraakt terwijl ik wel echt een krachtige heb, vind ik zelf. En als je die focus dan eenmaal weet en goed kunt gebruiken, kun je enorm knallen met je blog!

    • Als je weet wat je focus is kun je inderdaad knallen! Helaas is het soms nog best lastig om daarachter te komen. Gelukkig weet jij wel wat die van jou is! 😀

  7. Duidelijk! Hier kan ik wat mee! Er zijn natuurlijk veel dingen om te verbeteren aan je blog, maar met deze concrete tips kun je direct aan de slag.
    Waar ik zelf wel mee zit zijn bezoekers via Bloglovin. Ik vind Bloglovin superfijn om veel verschillende blogs te volgen, maar ik heb ook gehoord dat als je een bericht leest in dat frame dat de dit dan niet meetelt in Google Analytics. Dan heb je dus eigenlijk geen idee hoeveel (eenmalige of onregelmatige) lezers je daardoor niet meetelt, want als ze je regelmatig bezoeken zullen ze waarschijnlijk wel volgers zijn op Bloglovin. Het zou mijn wel helpen te kunnen zien door welk artikel bezoekers naar mijn blog zijn gekomen, maar dat blijkbaar toch tegenviel en ze niet vaker terug gekomen zijn. Heb je daar misschien nog een advies voor?

    • Goed om te horen! Klopt, dat wordt niet meegeteld. Heel vervelend, maar daar moet je plat gezegd gewoon schijt aan hebben. Uiteindelijk zijn de cijfertjes in Google Analytics ook maar… cijfertjes. Als je het vervelend vindt dat Bloglovin' niet wordt meegerekend kun je ze er ook zelf bijtellen in je hoofd. 🙂 Op Bloglovin' kun je namelijk ook statistieken zien! Je kunt in Google Analytics zien hoeveel mensen na het lezen van één artikel je website weer verlaten, dus de mensen die niet doorklikken. Dat heet dan je bounce percentage (heb ik ook ooit over geschreven). Je kunt ook per pagina checken hoe hoog dit percentage is (ga naar Gedrag -> Overzicht -> klik op een pagina en bekijk het bounce percentage). Ik weet alleen niet zeker of je ook ergens zou kunnen zien of een bezoeker ooit nog terug gekomen is of niet..

  8. Fijne tips inderdaad! Heb mijn blog een tijdje geleden een fashion focus gegeven en vind het zoveel leuker en makkelijker om te bloggen nu. Lees graag andere 'focus' blogs, maar ook diary's en personal updates van bloggers die ik volg. Een goede balans tussen focus en persoonlijkheid is een must en daar moet ik mijn eigen draai nog aan geven :).

    • Als je een focus hebt is het inderdaad ook gewoon veel makkelijker! Of het ook leuker is is altijd nog maar de vraag, maar heel fijn dat het voor jou wel geldt. Ik denk dat je gaande weg wel een beetje erachter komt hoe je een goede balans kunt vinden. Je zult het ook ongetwijfeld merken aan je bezoekersaantallen of het lukt of niet haha.

  9. Super handig dit. Brengt weer een stukje reflectie met zich mee en dat kunnen we allemaal zo nu en dan wel gebruiken. Ik schrijf wel over een heleboel verschillende onderwerpen, maar wel met één verbindende factor; mindfulness/geluk vinden in dingen. Tenminste dat is wat ik nastreef, haha. Vlotte schrijfstijl heb je, leest prettig!

    • Mooi dat je daar over schrijft, ben ik zelf ook erg in geïnteresseerd dus ik ga even een kijkje nemen! Dankje, dat betekent heel veel voor me. 🙂

  10. Ik kan me vooral vinden in de persoonlijke blogs. Daarom doe ik dit slechts één keer per maand, ook omdat ik dit soort dingen veelal op social media plaats. En bovendien is mijn blog wel persoonlijk, maar het gaat niet over mijn privé leven. Ik schrijf over DIY, stationery, art&design en soms wonen voornamelijk, uitzonderingen daargelaten… 😉

  11. Goeie tips Anouk, nummer 2 is inderdaad een beetje mijn valkuil. Ik vind, net als veel mensen, TE veel dingen leuk. Vandaar dat mijn blog over zowel fotograferen op reis als reizen met kinderen gaat, maar het lijkt te werken… er is een groei waar ik zelf tevreden mee ben. In ieder geval voor de situatie waarin ik blog (naast een baan en 2 kleine kids thuis). Ik heb tijdens mijn vakantie gezien dat er nog meer groei zou zijn als ik inderdaad meer aanwezig ben op social media en vaker een blog publiceer, maar dat is op dit moment gewoon niet haalbaar. Dus ik houd het bij consequent 3 keer per week. 🙂 Maar het is goed om er af en toe bij stil te staan of je goed bezig bent en hoe je de groei die er is kunt houden! Thx!

    • Dankje! Als ik het zo lees heb jij toch juist wél een duidelijke focus? Namelijk reizen! En fotografie en kinderen zijn daar weer onderdeel van. Past allemaal heel mooi bij elkaar als je het mij vraagt. Het is ook niet erg als het niet haalbaar is, want het moet natuurlijk wel leuk blijven. Goed dat je groei ziet! 😀

    • Maar dat is dan toch wat je als blogger te bieden hebt? Een stukje vermaak voor de lezer? 🙂 Zoals ik zeg in het artikel hoeft het niet iets praktisch te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook vermaak of inspiratie zijn. Lijkt me sterk dat mensen echt lezen om het lezen, er moet meer achter zitten. Als je het saai zou vinden zou je het niet lezen lijkt me haha.

  12. Wat vind je van die plugins die je voor WordPress kunt gebruiken om posts op sociale media te delen?
    Ik ben daar de laatste tijd op zoek naar zo'n plugin. Heb er eentje gevonden, maar moet me er nog wel in gaan verdiepen. Dus even benieuwd naar jouw ervaring ermee.
    xx Frederique

  13. Bedankt voor de tips! Ikzelf merk dat ik snel opgeef en dus steeds een paar maanden stil lig. Ook heb ik soms het gevoel dat mensen zoiets hebben van: komt ze weer hoor met d'r blog. ( en stiekem lezen ze het )

  14. Hele handige tips dit! Zelf ben ik echt nog een beginnen blogger, ondanks dat ik al meerdere blogs hiervoor heb gehad. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Ik vind je schrijfstijl echt heel prettig!

  15. Hey Anouk!
    De eerste twee punten zijn helemaal waar. Het is inderdaad belangrijk om na te denken voor wie je schrijft en wat die mensen aan je blogpost hebben. Maar aan het derde punt twijfel ik een beetje. Ikzelf blog inconsistent, maar toch heb ik lezers. Ik denk dat de kwaliteit van je blogposts belangrijker is dan de frequentie waarmee je ze post. Want persoonlijk hou ik niet van blogs die té vaak posten. Vaak is de kwaliteit ervan minder goed. Dat is niet altijd zo, maar vaak wel. Dus voor mij blijft kwaliteit het belangrijkst. Als je dan voldoende reclame maakt voor je posts, ben ik ervan overtuigd dat je lezers kan aantrekken. Laat me gerust weten hoe jij hierover denkt.
    Groetjes
    Lynn

Laat een reactie achter!