Google Analytics is een onwijs handige tool met heel veel nuttige informatie, maar als beginner raak je al snel het overzicht kwijt. Herkenbaar? Dan is dit artikeltje voor jou. Vandaag maak ik je een beetje wegwijs in de vele statistieken die je kunt vinden in Google Analytics.

Google wattes?

Met Google Analytics kun je interessante statistieken verzamelen van je blog. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers dat iedere maand je blog bezoekt, of met welke zoekwoorden mensen via Google op je blog terecht komen. Je kunt Google Analytics aan iedere website koppelen, en ik heb al eerder een artikeltje geschreven over hoe je dat kunt doen voor WordPress. Heb je dat al gedaan? Mooi, maar vergeet niet in te stellen dat je eigen bezoeken niet worden meegeteld, anders kun je een verkeerd beeld krijgen van de werkelijkheid. Nu je al het belangrijke werk hebt gedaan is het tijd om die statistieken eens goed te bekijken.

1. Aantal (unieke) bezoekers

Een van de eerste dingen die je als blogger wilt weten is hoeveel mensen je blog bezoeken. Als je inlogt in Google Analytics zie je als het goed is standaard je Doelgroepoverzicht. Zie je dit niet? Klik dan in het linkermenu op Doelgroep > Overzicht.

 

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-8

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-5

Vervolgens krijg je een soortgelijk overzicht te zien. Rechtsboven kun je een periode selecteren waarover je de statistieken wilt bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld kijken hoeveel bezoekers je had in heel september, of in een bepaalde week. Let hier goed op! Dit kun je iedere keer weer aanpassen.

In het Doelgroepoverzicht kun je verschillende gegevens aflezen:

  • Sessies: aantal keren dat je site is bezocht. Iedere keer dat iemand je blog bezoekt wordt er een sessie bij opgeteld. Sessies maken geen onderscheid in personen. Als iemand je blog bezoekt op maandag, en vervolgens op dinsdag, dan wordt dat geteld als twee sessies. Daarnaast kan iemand ook meerdere sessies per dag hebben op je blog. Standaard wordt een sessie beëindigt na 30 minuten inactiviteit, of na mindernacht. Als iemand na die 30 minuten weer opnieuw je site bezoekt, komt er dus weer een nieuwe sessie bij. Sessies kun je eigenlijk gewoon zien als het aantal bezoeken.
  • Gebruikers: dit is het aantal unieke bezoekers in de door jou geselecteerde periode. Met unieke bezoekers bedoelen we dat ieder persoon slechts één keer wordt meegeteld. Het maakt dus niet uit of iemand 1 of 10 keer per dag je blog bekijkt, de persoon wordt als één gebruiker gerekend. Als je 1000 unieke bezoekers per maand hebt houdt dat dus in dat je 1000 verschillende personen op je blog hebben gekeken.
  • Paginaweergaven: iedere keer dat er een pagina wordt bekeken wordt dit gerekend als een weergave. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt in de pagina’s en gebruikers. Iedere keer dat een pagina wordt geladen, welke dan ook, komt er een nieuwe weergave bij.
  • Pagina’s/sessie: het aantal pagina’s dat gemiddeld wordt bekeken per sessie.
  • Gem. sessieduur: hoeveel minuten een sessie gemiddeld duurt.
  • Bouncepercentage: dit is het percentage bezoekers dat naar je blog komt en vervolgens je blog weer verlaat zonder nog een andere pagina te bezoeken. Als je bouncepercentage 60% is, dan houdt dat in dat 60% van je bezoekers je blog weer verlaat na slechts één pagina te hebben bezocht. Is het nog onduidelijk? Ik heb al eerder artikelen geschreven over dit onderwerp: Alles wat je moet weten over bounce rate en 3 tips om je bounce rate te verbeteren.
  • % nieuwe sessies: het percentage sessies dat door bezoekers is gedaan die je blog nog niet eerder hebben bezocht.

2. Waar bezoekers vandaan komen

Best leuk die bezoekers, maar waar komen ze in hemelsnaam allemaal vandaan? Ook dat kun je natuurlijk onderzoeken met Google Analytics. Klink in het linkermenu op Acquisitie > Overzicht. 

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-1

  • Social: de mensen die via social media kanalen op je blog zijn gekomen. Dus bijvoorbeeld via Twitter, Instagram en Facebook.
  • Refferal: dit zijn de mensen die via een link op een andere website naar jouw blog zijn gekomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als iemand jouw blog + linkje noemt in een artikel, en een bezoeker van die blog vervolgens op die link klikt en daarmee op jouw blog komt.
  • Direct: dit zijn de mensen die op je blog zijn gekomen door zelf de URL van je blog in te typen in de browser.
  • Organic search: dit zijn de mensen die via Google (of andere zoekmachines) op je blog zijn gekomen.
  • Otherdit blijft een beetje een vaag puntje. Hier worden de bezoeken gedumpt die nergens anders onder te scharen vallen, maar dit klopt niet altijd. Bij mij staan er bijvoorbeeld weleens bezoeken tussen die bij Social horen.

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-2

Als je op de pagina naar beneden scrolt zie je dit overzicht. Hier kun je goed zien hoeveel sessies er per kanaal binnen komen. Bij mij zie je dat ik voornamelijk nieuwe sessies krijg via social media. Hier kun je ook gelijk het bouncepercentage bekijken per kanaal. Als je op een van de kanalen klikt krijg je weer meer informatie.

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-3

Het bovenstaande krijg ik te zien als op ik Social klik. Hier wordt meteen duidelijk dat mijn bezoekers voornamelijk via Facebook, Instagram en Twitter binnen komen. Leuk om te zien toch? Deze informatie kun je voor ieder kanaal opvragen. Als je op Refferal klikt kun je bijvoorbeeld onderzoeken op welke websites jouw blog wordt genoemd. En als je op Organic Search klikt kun je zien met welke zoekwoorden in Google mensen op je blog zijn gekomen. Dat laatste ligt trouwens weer iets gecompliceerder, want in Analytics kun je niet alles zien. Gelukkig kun je dat wel achterhalen, en hoe je dat kunt doen kun je lezen in (not provided) zoekwoorden in Google Analytics achterhalen.

3. Hoe vaak pagina’s worden bezocht

Wat verder interessant is om te onderzoeken is hoe vaak iedere pagina wordt bezocht. Zo kun je achterhalen welke artikelen veel gelezen worden en in de smaak vallen. Wellicht dat je dan meer van dat soort artikelen kunt schrijven, waardoor je weer meer bezoekers kunt krijgen. 🙂 Dit overzicht kun je vinden door in het linkermenu te klikken op Gedrag > overzicht.

google-analytics-statistieken-aflezen-bloggen-4

In dit overzicht kun je zien hoe vaak bepaalde pagina’s worden bezocht. Pagina ‘/’ is trouwens gewoon je homepage, dus de pagina waar mensen op komen als ze www.jouwblog.nl intypen.

  • Paginaweergaven: totaal aantal weergaven van de pagina’s op jouw blog in de door jou geselecteerde periode.
  • Unieke paginaweergaves: het aantal unieke gebruikers dat een bepaalde pagina heeft geladen per sessie. Iedere gebruiker wordt dus slechts eenmaal per sessie geteld, ongeacht hoeveel pagina’s door deze gebruiker worden geopend.
  • Gem. tijd op pagina: gemiddelde tijd dat de pagina wordt bezocht.
  • Bouncepercentage: hetzelfde als ik hiervoor heb uitgelegd. 🙂
  • Uitstappercentage: het percentage pagina’s dat de laatste in de sessie was. Dus welke pagina als laatst werd gezocht voordat een sessie werd beëdigd.

Er zijn nog veel meer gegevens uit Analytics te halen, maar ik denk dat de meeste bloggers hier al erg veel aan hebben. Nu je een beetje hebt kunnen lezen wat dingen betekenen en hoe het werkt, kun je zelf natuurlijk ook op onderzoek uitgaan. Klik gewoon eens een beetje rond in Analytics en kijk wat je allemaal nog meer kunt vinden. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verprutst, want dat is praktisch onmogelijk. 😀

Hopelijk ben je hier wat wijzer door geworden! Zijn er nog dingen die je onduidelijk vindt? Laat het dan ff hieronder weten bij de reacties zodat ik je kan helpen. 🙂

bron afbeelding

29 reacties

    • Haha nee ik vind het ook maar vaag. Er zal vast wel een goede reden voor zijn hoor, maar die heb ik zelf nog niet echt ontdekt. 🙂

  1. Wat een helpend artikel! Google Analytics was voor mij nog een beetje abracadabra. Alleen de meest gelezen artikelen en het totale aantal views snapte ik echt. Maar dit helpt zeker!

  2. Wat ik zelf ook heel leuk vind, is dat je die datum aan kunt passen. Je kunt bijvoorbeeld volgen hoeveel mensen er vandaag tot op dit moment (op uurbasis) op je site zijn geweest, en dat vergelijken met vorige week. Gewoon even op het datumblokje klikken.
    En ook leuk is de realtime. Dan kun je zien wie er nu op je site zitten, en waar ze vandaan komen.

    • Jup, dat is ook leuk! Er zijn nog zo veel meer interessante statistieken af te lezen, maar ik heb geprobeerd dit artikel niet al te lang te maken haha.

  3. Yes! Eindelijk heb ik een artikel gevonden waarin goed wordt uitgelegd wat alles nu betekent in Google Analitics. Soms snap ik er echt helemaal niks van. Dank daarvoor! Super leuke blog heb je overigens. Liefs Aneta

  4. Fijn artikel, heb ik zeker wat aan! Ik weet grotendeels wel hoe Google Analytics in elkaar steekt, maar ik krijg er binnenkort een toets over van 15 vragen en dit is een beetje een soort van goede samenvatting om te leren ook haha!

  5. Dit is wel interessant zo'n duidelijk overzicht. Ik hoorde al veel over Google Analytics en ben zelf al eens gaan kijken om het te installeren. Maar dit is mij helaas niet gelukt 🙁 Ik werk met Blogger, mssn dat 't daardoor komt.

  6. Ik ben al zo lang bezig om dit allemaal goed te krijgen.Nergens op het internet staat een duidelijke handleiding wat precies alles is en hoe je dit in moet stellen op je blog. Super fijn dat er nu al een handleiding is zodat ik eindelijk alles goed kan gaan instellen. Super fijn en handig artikel. Dankjewel hiervoor.

  7. Pingback: Mijn week x 4 - #4 Lisa de hamster overleed & een hoop pech - Simplynspecial

  8. Heel slecht, maar ik heb pas sinds drie dagen Analytics gedownload.. Ben erg benieuwd naar het programma maar vond het nog best lastig. Hier heb ik dus erg veel aan!

  9. Dank je wel voor de waardevolle info 🙂 Ik heb ook google analytics als plugin. Nu wijken deze bezoekersaantallen nogal af. Hoe komt dit of kijk ik verkeerd? De plugin geeft hogere bezoekersaantallen aan, vergeleken met de 'andere' google analytics. Weet jij hoe dit zit?

  10. Isolina PerezMarch 13th 2012 – 7:22pmIt’s hard to decide on just one piece of jewelry. I have many favorites but if I had to choose it would be my moms pearl and diamond ring. But I like to wear many pieces created using bezels by Nunn Design. By far they are the best out in the market!

  11. Heel erg fijn! Normaal gebruikte ik het alleen om te kijken naar mijn pageviews, maar ik wist niet hoe je kon zien waar mijn bezoekers vandaan komen, fijn om te weten!

Laat een reactie achter!